Thursday 31 October 2013

DAMAI YANG HILANG

TAJUK LAGU : Damai Yang Hilang

Album :
Munsyid : NowSeeHeart

Tercalar pelangi dihiris gerimis
Senja pun merangkak menutup mentari
Terbias warnanya ke wajah

Lagu kedamaian tiada kedengaran
Bumi yang merekah disirami darah
Kemelut melanda tiada kesudahan
Kemusnahan bermaharajalela
Yang lemah menjadi mangsa

Anak-anak kecil menggoncangkan ibunya
Yang lemah longlai tak lagi bernyawa
Jeritan suara batinnya
Tak siapa mendengarnya

Tergadaikan maruah oleh janji-janji
Terbayarkah dengan nyawa dan darah
Soalan yang tiada jawaban

Kemanusiaan telah lama hilang
Kini yang tinggal hanya ketakutan
Musnah kasih sayang dan persaudaraan
Tandus akhlak dan keimanan
Menyemai persengketaan





Berdasarkan Lagu Damai Yang Hilang ,komen yang dapat diutarakan berdasarkan hak asasi manusia adalah:

1.      Hak kedamaian – Manusia mempunyai hak untuk hidup dalam keadaan aman damai dan tenteram  seperti lirik lagu pada rangkap kedua yang menjelaskan bahawa kedamaian yang diinginkan telah  hilang dan kemusnahan sedang bermaharaja lela. Ini menunjukkan hak kedamaian seseorang manusia telah hilng akibat pihak-pihak yang mementingkan diri dan tidak mementingkan keamanan

2.      Hak kanak-kanak- Seorang anak kecil yang dilahirkan perlulah mempunyai hak untuk hidup dan membesar dalam keadaan yang sempurna bukannya membesar dalam keadaan yang sensara. Mereka memerlukan keperluan dan kelengkapan yang sempurana supaya dapat menjadi insan yang berguna pada masa akan datang seperti lirik lagu rangkap ketiga yang menjelaskan seorang anak kecil yang memohon supaya ibunya mendengar kemahuaan yang mereka inginkan iaitu untuk hidup dalam keaadan yang aman dan baik.


3.      Hak kemanusiaan -Manusia mempunyai hak untuk berkasih sayang ,tolong menolong , nasihat-mensihati antara satu sama lain. Manusia berhak untuk memupuk kasih sayang antara manusia seperti rangkap terakhir yang terdapat dalam lirik lagu tersebut menjelaskan bahawa manusia telah musnah sifat kasih          sayang anatara satu sama lain akibatkurang didikan akhlak dan keimanan yang kurang sempurna yang menyebankan berlakunya keganasa diantara sesama manusia.

No comments:

Post a Comment